spredning af turister


I København kunne man i 2018 konstatere, at turisterne brugte det meste af deres tid i Indre By. Det skabte gener for beboerne og var heller ikke den bedste oplevelse for turisterne. Faktisk viste en undersøgelse fra Wonderful Copenhagen, at turisterne havde en bedre oplevelse jo flere forskellige nabolag, de besøgte. Det blev derfor klart for Købehavns Kommune, at de måtte få turisterne til Nørrebro, Vesterbro, Østerbro og Amagerbro – til fordel for både de lokale og turisterne. Spørgsmålet var nu, hvordan man skulle man gøre det? 

Lokale historier 

Løsningen blev at anvende StoryHunt til at skabe en række interaktive podcasts tilpasset hver af de fire brokvarterer; Nørrebro, Østerbro, Vesterbro og Amager. StoryHunt fungerer dermed som brokvarterernes digitale besøgsguide og opfordrer turisterne til at besøge dele af København, som de ellers ikke ville have opsøgt. 

Konceptet hedder “Know Your ‘Bro” hvilket stammer fra de mange besøgende i Copenhagen Visitor Services turist kiosk, som stillede spørgsmålet “what’s up with all these ‘bro’s?” 

De fire interaktive podcasts viser de skjulte sider af brokvartererne gennem små lokale fortællinger om bydelenes kultur og mennesker. Fortællingerne leveres i forskellige formater, herunder video, billeder, tekst og lyd. Centralt for konceptet er lydfortællingerne, som udgør podcastelementet. Den interaktive del bæres af, at brugeren følger en optegnet rute gennem StoryHunt app’en. Når de er inden for en radius på 20 meter fra et punk, kan gæsterne lukke op for den stedsspecifikke fortælling. Alt indhold findes på både dansk og engelsk og Know Your ‘Bro har årligt mere end 10.000 besøgende, som udgøres af både danskere og udenlandske turister. 

Spreder turismens positive effekter 

Om samarbejdet med StoryHunt fortæller Alev Vural fra Københavns Kommune, at det for den københavnske turisme handlede om at løse to udfordringer. 

“Københavns officielle turismestrategi handler om localhood – vi vil gerne guide byens gæster ud i brokvarterne og give dem lokale autentiske oplevelser der og derved skabe mere bæredygtig turisme i København. Det imødekommer også det paradigmeskifte, der sker inden for turisme, hvor besøgende i højere grad efterspørger lokale autentiske oplevelser. Ved at sprede turisterne kan vi også sprede turismens positive effekter bedre i hele byen og forebygge koncentrationer i særlige områder i fx Indre By. Og her har StoryHunt været supergod til at understrege vores strategier og de dagsordener, vi arbejder med,” fortæller Alev Vural. 

Et tæt samarbejde med StoryHunt 

“Det har været et rigtig godt og sjovt samarbejde, for selvom vi i princippet køber en softwarelicens, som vi selv er ansvarlige for indholdet til, og hvor StoryHunt står for den tekniske del, så er det tydeligt, at de også interesserer sig for indholdet. De har været med til at afprøve ruter, give feedback, komme med gode idéer og interesserer sig for både brainstorming og koncept. Det har været dejligt, at kunne bruge dem som sparringspartnere på indholdet,” lyder det fra Alev Vural, der gerne sender sin anbefaling afsted. 

“Det har været en fornøjelse at arbejde med Mathias, Louis og Yassin, og det er tydeligt, at de er et ungt, entreprenant team, der ikke står stille og som konstant forsøger at optimere deres produkt – både til fordel for dem selv og deres partnere. Selvom platformen var ny dengang i 2018, hvor samarbejdet begyndte, har vi kun oplevet platformen som et stabilt, solidt og driftsikkert produkt. Det har været en kæmpe glæde for os at vi takkede ja til produktet i 2018, og platformen er kun blevet bedre siden, så jeg vil helt klart anbefale et samarbejde med StoryHunt.”