digitalt turistkontor


I Destination Nord oplevede man at turisterne i stigende grad søgte information og inspiration online. Behovet for en digital tilstedeværelse voksede og man havde brug for et moderne digitalt produkt i øjenhøjde med brugerne. Behovet for de fysiske turistkontorer var samtidig dalende, og destinationsselskabet har derfor lukket de traditionelle fysiske turistkontorer. 

Derfor ønskede destinationen at tilbyde tilrejsende turister en digital gæsteservice, der rummer alle de samme informationer fra turistkontorerne – og mere til. Der var et behov for en total digitalisering af brochurer over seværdigheder, brugbare kort og en platform, der kun inspirere og overraske brugeren til nye oplevelser. 

StoryHunt rummer det hele

Løsningen blev StoryHunts platform, der rummer det hele på én gang. Via GPS viser StoryHunt brugeren de oplevelser, der findes i nærheden, og fungerer som en digital besøgsguide med aktiv lokationsbaseret underholdning. 

Hos Explore Nordjylland, som projektet hedder, har man desuden været kreativ i anvendelsen af vores platform, og i samarbejde med dem udviklede vi en ny funktion, som gjorde det muligt at lave samlinger af punkter, som ikke nødvendigvis skal besøges i en bestemt rækkefølge. Denne funktion blev anvendt til at vise de omkring 100 street art-værker, der findes i Aalborg. Denne samling gadekunst kan man se ganske gratis – hvis ellers man ved, hvor man finder dem. Med StoryHunts platform har Explore Nordjylland kunne plotte alle værkernes placeringer ind på det interaktive kort, så de er lettere at finde. Hvert værk er desuden udstyret med en lille digital præsentation af, hvem der har lavet det.

Et unikt produkt 

Om samarbejdet siger Kaare Fuglsang Bach Toft, der er kommunikations- og marketingchef i Destination Nord: 

“Vores samarbejde med StoryHunt har fra den første dag været utrolig godt. Produktet, udviklingsperspektivet og eksponeringen er unik. Både dialog og samarbejde med StoryHunt har fungeret 100 procent problemfrit, og vi har altid kun mødt ‘Ja-hat’, muligheder og forståelse,” siger Kaare Fuglsang Bach Toft. 

Tilpasset specifikke ønsker og behov 

Vores koncept er som udgangspunkt udviklet som en platform for interaktive podcasts, hvor brugeren kan låse op for lydfortællinger tilknyttet udvalgte steder, hvis de er inden for en rækkevidde på 20 meter. Hos Destination Nord var behovet et andet, men det forhindrede os ikke i at levere en løsning til destinationsselskabet, som virkede. 

“Vi søgte efter en løsning, hvor vi digitalt kunne hjælpe vores gæster med at guide sig selv rundt i destinationen og udvælge de steder, som er relevante at se, hvis man er en børnefamilie, et par, tysk eller norsk turist, gæst på cruise-ophold eller hvis man deltager i en konference, er til møde, på messe eller kongres – det vi kalder erhvervsturisme. Min opgave som kommunikations- og marketingchef er at kunne koble vores meget forskellige målgrupper og interesser sammen under det fælles formål at give destinationen mere fokus, og her er der ingen tvivl om, at StoryHunt er et meget relevant værktøj,” siger Kaare Fuglsang Bach Toft.